
BankID
Din digitale legitimasjon. Bruk den til å logge deg inn og signer i mobil- og nettbank. Du kan også bruke din bankID på en rekke andre nettsider, portaler og tjenester.
BankID med kodebrikke
Denne bruker du hver gang du skal logge inn i mobil- og nettbank. Du må ha kodebrikken tilgjengelig for å få de nødvendige koder for å logge inn, i tillegg må du huske ditt valgte passord.
Kunder under 15 år kan også få BankID brikke, med samtykke fra foreldre/verger.
BankID-app
I tillegg til kodebrikke kan du også velge en digital løsning med tilgang via app på din mobil.
Tjenesten fungerer sammen med ditt personlige passord. For å ha BankID-app aktivert mot Sparebanken DIN må du også ha kodebrikke fra oss.

Nyhet - BankID-app
Fra og med 1. september 2022 vil tjenesten BankID på mobil gradvis fases ut. Dette fordi produktet BankID på mobil er en løsning som er basert på en eldre teknologi, og i henhold til nye EU-regler kreves det at tjenesten moderniseres.
For deg som kun benytter kodebrikken, vil det ikke medføre noen endringer.
Bruker du BankID på mobil erstattes tjenesten av produktet BankID-app. BankID på mobil er avhengig av et fysisk SIM-kort for å fungere, mens BankID-appen kun krever
dataforbindelse. Dette gir deg en raskere og sikrere brukeropplevelse.
Hva betyr dette for deg som bruker BankID på mobil:
- Fra og med 1. september vil du ikke lenger kunne aktivere BankID på mobil, på nytt eller for første gang.
- Det betyr at hvis du bytter mobilabonnement, skifter SIM-kort eller kjøper ny mobil med eSIM etter 1. september, vil du miste tilgangen til BankID på mobil.
- Dersom du IKKE gjøre noen av disse endringene, vil imidlertid BankID på mobil fungere en god stund fremover, men BankID-appen skal etter hvert erstatte BankID på mobil helt.
Vi anbefaler at du laster ned BankID-appen allerede i dag, enten fra App Store eller Google Play. Husk at for å aktivere BankID-appen, må du ha brukt BankID brikken og tilhørende passord nylig. Trenger du ny kodebrikke og/eller passord, tar du kontakt med banken for å bestille dette.
Ta gjerne kontakt med banken om du har noen spørsmål.
Last ned BankID-app
BankID-appen finner du på din mobil der du laster ned apper.
Slik aktiverer du BankID-appen
Du velger selv om du vil aktivere med BankID eller BankID på mobil. Du må ha aktiv kodebrikke fra Sparebanken DIN for å aktivere appen.
Aktiver appen med BankID på mobil
Aktiverer appen med kodebrikke
Husk å tillate varslinger fra appen, da blir det enklere når du bruker BankID.
Lurer du på noe om BankID-appen?
Skal BankID på mobil fases ut?
Når slutter BankID på mobil og fungere?
Støtter min telefon BankID på app?
Hvorfor fases BankID på mobil ut?
Forsvinner kodebrikke også?

Fordeler med BankID-appen
- Raskere innlogging med BankID
- Økt sikkerhet
- Brukervennlig løsning

Bruker du BankID på mobil?
BankID på mobil fases ut fra 1. september 2022. Du kan etter dette ikke lenger aktivere tjenesten på nytt.Har du aktivert BankID på mobil før dette, vil den fungere en stund fremover. Vi anbefaler at du laster ned og aktiverer BankID-app allerede nå.
Sertifikatpolicy og avtalevilkår for BankID
Her finner du dokumentene som omhandler sertifikatpolicy for de ulike BankID-typene. The Trust Service Provider Statement (TSPS) beskriver bankens offentlige nøkkelinfrastruktur for utstedelse av elektroniske identiteter (eID) til sluttbrukere. Disse finnes for vanlig BankID og BankID på mobil.
TSPS BankID på mobil (engelsk)
Relevante avtalevilkår (PDS) for BankID og BankID på mobil finner du her